SIGNALEN bij BURN-OUT/VERMOEIDHEID

Je worstelt al lange tijd met allerlei lichamelijke klachten.
Je slaapt slecht.
Je bent perfectionistisch ingesteld.
Je wilt alles wat je aanpakt graag héél goed doen.
Je hebt concentratieproblemen en kunt niet meer helder denken.
Je vindt het lastig om nee te zeggen, je grenzen aan te geven of je ziek te melden.
Je ervaart niet alleen fysieke maar ook mentale spanning in je werk en privé.
Je bent hyperactief
Je hebt moeite maat te houden.Burn-out checklist - Yogastudio JYO Amsterdam
Je vindt het lastig om rust te nemen of om niets te doen.
Je merk je dat je uitgeput bent, de fut eruit is of  dat je een kort lontje hebt.
Je voelt je bij het opstaan niet uitgerust, bent vaak duizelig of rusteloos.
Je trekt je sneller terug uit sociale activiteiten en je belangstelling voor je omgeving neemt af.
Je bent vaak en snel geïrriteerd of woedend,  voelt je machteloos, hulpeloos of hopeloos.
Je hebt last van angsten en piekert veel.

Herken je 6 of meer van bovenstaande signalen? Dan heb je hoogstwaarschijnlijk last van vermoeidheidsverschijnselen of een (aankomende) burn-out.

 HOE KOM JE DEFINITIEF AF VAN JE BURN-OUT ?

Vijf fasen van een burn-out

Net als bij een rouwproces ervaar je bij een burn-out de volgende vijf fasen. Misschien niet precies in deze volgorde, maar je zult het vast herkennen.

De ontkenning. Je ontkent dat je een burn-out hebt. Daarna wil je je verdedigen om maar niet te voelen hoe slecht het eigenlijk gaat met je, de boosheid.
Nu ga je vechten, probeert beter te worden, en merkt dat het niet werkt. Hierna merk je depressieve gevoelens op. Je voelt je machteloos. Je komt tot de ontdekking dat ontkennen, boos worden en vechten jou helemaal niet helpt. Uiteindelijk volgt de aanvaarding. Je geeft toe dat het is zoals het is.

HERKENBAAR?

Wil je hier van af? Graag denken we met je mee of het programma VAN MOE NAAR MOEITELOOS passend voor je is.

Of ons bel gerust op werkdagen (tussen 9.00-17.00) ☎︎ 06 28945359.